KOD ALKITAB

Tuesday, October 7, 2008

KOD ALKITAB

Penulis: Keith York

Artikel ini adalah hak milik penulis dan tidak boleh dicetak atau diedarkan tanpa kebenaran. 4 Mac, 2000. Apapun yang akan berlaku hasil penyalahgunaan artikel ini adalah menjadi tanggungjawab pembaca dan penulis hanya sebagai meluaskan pemahaman dalam bahasa berlainan dan digalakkan pembaca melayari sendiri ke sumber asalnya. This article is property of the author and may not be reprinted or distributed without permission. Anything has will be done is not on our responsibility as any corruption dealing with this article and our responsibility is to provide this article in different language and it is required for the readers to read from original article.

Bahagian 1: Pengenalan

1. Apakah itu equidistant letter sequence[ELS)?
2. Apakah matrik?

Bahagian 2: Apakah yang tidak dapat diterangkan oleh golongan Skeptik?

1. Apakah yang telah dengan jayanya dibatalkan oleh golongan Skeptik?.
2. Apakah yang ditolak berterusan oleh golongan Skeptik?

Bahagian 3: Kebaikan Ilahi atau Peluang Cerah?

1. Berapa banyakkan yang dijumpai dengan peluang cerah?
2. Apakah criteria untuk kod yang signifikan?
3. Bagaimanakah anda tahu kod yang signifikan?

Bahagian 4: Tujuan Kod Alkitab

1. Apakah tujuan Kod Alkitab?
2. Dapatkan Kod ini memberikan amaran kepada kita tentang masa depan, atau digunakan untuk meramal masa depan?
3. Adakah terdapat teologi tersembunyi bagi ajaran atau berita?

Bahagian 5: Penutup

1. Implikasi Kod Alkitab
2. Rumusan

Appendix: Penerangan lanjut tentang contoh Analisis Statistik

Bahagian 1: Pengenalan

1. Apakah itu equidistant letter sequence[ELS)?

Untuk memahami Kod Alkitab seorang harus memahami konsep asas: (1) equidistant letter sequences dan (2) penyusunan. ELS (sebenarnya merujuk kepada kepelbagaian kaedah ELS) ianya merupakan kaedah dimana perkataan individu atau frasa dibuat pengekodan dalam Kod Alkitab, dimana beberapa susunan tersebut mestilah dalam bentuk kombinasi ELS dalam rangka kerja dua-dimensi. Kita akan mulakan dengan mengetengahkan apa maksud ELS. Sebagaimana nama yang diberikan, ELS adalah merupakan susunan perkataan dipisahkan oleh jarak yang sama antara satu sama lain apabila ditulis sebagai rangkaian tanpa ruang atau pembubuhan tanda bacaan. Ia akan ditunjukkan seperti dibawah:

HISEYESSEEMEDROUNDINGANDROUNDINGLIKE.

Perkataan tersebut akan memberi ejaan ayat ELS 'York' adalah sepuluh huruf kedepan dalam teks urutan sebuah ELS. Oleh itu dikatakan bahawa ELS kod ini membentuk 'York' iaitu mempunyai +10 dengan jarak antara tulisan tidak dimasukkan. Jarak tidak masuk bagi sebuah ELS boleh berbeza dari 1 (yang merupakan permukaan teks menampilkan ayat) ke 2 (setiap huruf yang lain) kepada puluhan bagi ribuan. Apabila penyelidik melaporkan penemuan dia harus menunjukkan beberapa jarak langkau bagi setiap ELS yang ditunjukkan dalam susunan. Hal ini membantu orang lain untuk mengesahkan hasil kajian tersebut.

2. Apakah susunan/barisan?

Pekataan individu dan frasa adalah dikodkan sebagai ELS. Walaubagaimanapun, kod ini tidak terdiri daripada ELS mandiri. Untuk dirujuk sebagai kod, dua atau lebih ELS mewujudkan bentuk susunan ayat. Sebuah susunan(yang juga dipanggil matrik) merupakan bahagian bagi teks yang mengandungi dua atau lebih ELS dimana semua ruang dan tanda bacaan disingkirkan dan akhirnya mempunyai beberapa nombor huruf bagi setiap barisan. Sebuah susunan boleh terdiri daripada sama ada sebaris atau diperolehi secara ruang rawak. Kriteria yang digunakan untuk menguji kedua ini akan dijelaskan dalam Bahagian 3.2. Sebuah contoh bagi susunan adalah seperti yang ditunjukkan dibawah. Perisian yang digunakan dikenali sebagai CodeFinder mempunyai ayat English yang seperti "Moby Dick" untuk tujuan pendedahan. Jika nama saya ialah Keith York, saya mencari ketiga tema yang merujuk kepada "Moby Dick" untuk membentuk contoh susunan. Ia ditunjukkan pada contoh dibawah:

Tidak perlu dikatakan, bahawa ini ialah sebuah susunan ELS yang terbentuk secara rawak ruang. Dalam contoh diatas, 'KEITH' ialah -311 langkau jarak, 'YORK' ialah 10 langkau jarak, dan 'NAME' ialah -309 langkau jarak. Nota bagi maksud langkau jarak negatif. Ia bermaksud bahawa 'Keith' dan 'Name' kelihatan berasal dari bawah ke atas dalam susunan mahupun dari atas ke bawah, sebagaimana bagi langkau jarak positif.

Sebuah susunan(atau matrik) boleh dijelaskan dalam banyak cara. Ukuran garis merupakan bilangan nombor perkataan dalam sebuah susunan.Ia adalah lebar bagi sebuah susunan yang kelihatan jika susunan meluas dari kiri ke kanan. Dalam contoh diatas, lebar garisan ialah 153. Dalam lain perkataan, H terus diambil dari bawah O bagi 'York' dalam susunan itu kelihatan 153 aksara dalam permukaan teks.

Baris pembahagi ialah bilangan baris daripada satu aksara bagi tema utama kepada yang seterusnya. Dalam kes ini, tema utama ialah 'Keith' dan setiap ayat bagi ELS ialah dua baris ke bawah mendahului huruf. Oleh itu baris pembahagi dikatakan adalah dua. Saiz susunan ialah kawasan (jarak X lebar) bagi sebuah susunan. Contoh diatas terdiri daripada 31 kolum dan 17 baris. Oleh itu kawasan bagi susunan ialah 31X17 = 527.

Untuk jarak garis yang diberi, setiap ELS mempunyai kepadatan tetap. Suatu ukuran kepadatan, z-squared, didapati daripada Teorem Pitagoras. Bagi 'Keith' dalam susunan diatas, setiap huruf ialah dua baris bawah dan dan satu kolum ke kiri mendahului huruf. Dengan itu 2X2 + 1X1 = 5, membentuk nilai z-squared bagi 'Keith' dalam susunan ini. Jarak diantara huruf 'Keith' ialah hanya merupakan akar bagi nilai z-squared, atau Squareroot bagi 5. Bagi 'York', z-squared ialah 0X0 +10X10 = 100, dan jarak diantara huruf ialah 10. Bagi 'Name', z-squared nya ialah 2X2 + 3X3 = 13, dan oleh itu jarak diantara hurufnya ialah Squareroot bagi 13.

Bagi jarak garis, ELS juga akan mempunyai jarak tetap antara satu sama lain, dikenali sebagai jarak terdekat diantara huruf bagi satu ELS dan huruf ELS kedua. Dalam contoh diatas, 'Keith' dan 'York' adalah Squareroot bagi 5 jarak masing-masing, sementara 'Name' dan 'York' adalah 3 jarak antara satu sama lain. Kepadatan ini dan jarak sangat penting dalam analisis statistik bagi susunan, sebagaimana akan ditunjukkan dalam bahagian Appendix kertas ini. Sekarang maka telah jelaslah prinsip yang digunakan, pertentangan penyokong kod dengan penolak kod atau golongan skeptik seterusnya akan dibincangkan.

Bahagian 2: Apakah yang gagal dijelaskan oleh golongan Skeptik?
1. Apakah yang telah berjaya ditolak oleh golongan Skeptik

Serangan Skeptik terhadap Kod Alkitab secara umumnya terbahagi kepada tiga kategori. Pertama ialah tentangan teknikal mudah terhadap kod. Keduanya, terdapat tentangan kejam terhadap kertas yang diterbitkan pada Mei 1999 yang dilontarkan terhadap Statistik Sains. Hal ini akan diketengahkan dalam Bahagian 3.3. Ketiganya, terdapat tentangan doktrin Teologi terhadap Kod Alkitab berdasarkan salahtafsiran bagi maksud baik Kod Alkitab yang akan dibincangkan dalam Bahagian 4.

Sebagaiman di nyatakan, terdapat banyak tentangan teknikal mudah terhadap Kod Alkitab. Hal ini dapat dijadikan contoh bagi salah tafsiran terhadap sifat kod atau ciptaan sengaja oleh "straw man" rupa bagi kod akan dimusnahkan dengan mudah. Perbezaan diantara dua ini ialah pengetahuan Skeptik atau keinginannya. Walaubagaimanapun, samaada berlaku mischaracterizations terhadap kod merupakan kesan nyata kesalahtafsiran atau penipuan sengaja disebabkan oleh maksud permusuhanialah tidak sesuai untuk memberikan jawapan terhadap tentangan seperti ini. Oleh itu, kita tidak akan membuat apapun andaian negatif terhadap dasar tentangan pihak Skeptik tertentu, tapi hanya berfokus terhadap fakta. Hal ini diselesaikan dengan mengetengahkan setiap cadangan tentangan, disertai dengan jawapan kita. Jika golongan Skeptik dikatakan berjaya menyangkal apapun, ia adalah "straw man" mereka sendiri yang salahtafsir dan berlaku mischaracterizations yang disangkal oleh mereka, bukanlah Kod Alkitab yang disangkal oleh mereka.

Cadangan "straw man" bantahan #1: Penentang Kod menuntut bahawa kod terdiri daripada ELS. ELS tersebut boleh dijumpai dalam kebanyakkan teks. Oleh itu, bukanlah signifikasi terhadap penemuan ELS dalam Alkitab. Adalah benar bahawa ELS boleh dijumpai dalam kebanyakan teks bagi kebanyakan bahasa, namun penentang Kod tidak pernah menyatakan seperti itu. Sebaliknya, ELS bagi huruf berlaku sangat kerap dalam teks, seperti yang aka dijelaskan dalam Bahagian 3.1. Semestinya bukanlah pentingnya berlaku ELS; ia adalah bagaimana terjadinya susunan tersebut.

Cadangan "straw man" bantahan #2: Ayat adalah dijumpai dalam ELS pada Alkitab dengan kekerapan yang sama dalam buku yang lain, iaitu, kebarangkalian yang ditentukan berdasarkan ruang. Oleh itu, tidak terdapat signifikan penemuan ELS dalam kod Alkitab. Terdapat banyak kes dimana ayat dijumpai sebagai ELS lebih kerap daripada yang dijangkakan dengan ruang dalam lokasi kecil bahagian teks apabila huruf tersebut sesuai terhadap kutipan persoalan. (Beberapa contoh boleh didapati pada buku Sebuah Ulasan untuk "Cracking The Bible Codes".) Walaubagaimanapun, dalam kebanyakan kes, ayat boleh dijumpai sebagai ELS pada kekerapan yang sama sebagaimana berlaku dalam Alkitab dalam teks yang lain. Sekali lagi, ia bukanlah kekerapan yang berlaku bagi ELS yang penting; ia adalah bagaimana ianya terbentuk/tersusun.

Cadangan "straw man" bantahan #3: Okay, jadi ianya ialah struktur ELS yang terpenting. Penentang Kod menunjukkan susunan dua-dimensi ELS. Walaubagaimanapun, susunan dua-dimensi juga akan dijumpai dalam buku sekular seperti "Peperangan dan Keamanan" . Walaubagaimanapun, kewujudan mudah bagi susunan dua-dimensi tidak bermaksud bahawa ELS yang terkandung adalah signifikan. Kod susunan Alkitab yang sah harus memenuhi beberapa kriteria tertentu, yang akan di nyatakan dan dibincangkan dalam Bahagian 3.2. Dalam pengetahuan kita, apabila “susunan kod” dijumpai dalam buku seperti “Peperangan dan Keamanan” dan yang lain di luar Alkitab dan mungkin menepati beberapa kriteria dan seperti susunan sah, tidak satupun daripadanya mempunyai ELS menepati kesemua kriteria yang dipersetujui oleh ahli sarjana Kod sebagai keperluan yang menepati susunan sebagai sah. Sebagai contoh, dalam Bahagian 1 contoh yang ditunjukkan bagi "Moby Dick", 'name' ialah dijumpai pada -309 langkau jarak. Terdapat 10,158 kejadian bagi 'Name' di dalam -309 ke +309 barisan langkau jarak dalam 924,956 huruf bagi "Moby Dick". Oleh itu, ELS ini bagi 'Name' bukanlah berdekatan-minimal dalam langkau jarak; susunan tidak menepati beberapa kriteria yang di nyatakan dalam Bahagian 3.2; dan oleh itu, susunan bagi contoh tersebut bukanlah susunan sah secara statistik.

Cadangan "straw man" bantahan #4: Mungkin sesuatu berlaku tentang bahasa Ibrani yang memberikan bahawa kod seperti signifikan. Selain itu, Ibrani tidak mempunhyai huruf vokal dan dengan itu kata Ibrani bagi sesuatu secara tipikal ialah pendek daripada persamaan Englishnya. Perbezaan dalam bahasa bagi “kod” yang dijumpai dalam Alkitab. Sekali lagi, bahawa terdapat pembahagian/ memihak kenyataan dalam tuduhan ini. Ibrani sememangnya mempunyai beberapa perkataan yang berlaku seperti huruf vokal sama ada setiap masa (seperti aleph), atau bahagian daripada masa (seperti vav dan yod), tetapi kebanyakan huruf vokal dalam Ibrani tidak dijelaskan dalam tulisan "bukan naskah" (Dalam Ibrani, titik huruf vokal boleh didapati dalam konsonan yang menjelaskan bunyi huruf vokal yang mengikuti konsonan dan inilah yang dikatakan sebagai "naskah" Ibrani. Dalam huruf vokal “bukan naskah” Ibrani, titik huruf vokal dilepaskan dan pembaca mengingatkan bunyi huruf vokal bagi setiap perkataan sebagai kosa kata. Walaubagaimanapun, terdapat beberapa kesan yang telahpun diuji dan dikawal. Dalam ujian yang dijalankan oleh Witztum, Rips, dan Rosenberg (dibincangkan dalam Bahagian 3.3), set data mereka diuji dan dijumpai sebagai statistik yang signifikan dalam Kejadian, jika kesan tersebut hanya disebabkan oleh bahasa Ibrani, hasil yang sifnifikan juga akan dijumpai dalam kawalan teks Ibrani, bukan hanya dalam teks Alkitab pada Kejadian.

Cadangan "straw man" bantahan #5: Michael Drosnin, pemilik Kod Alkitab, gagal dalam kebanyakan ramalannya. Ini menunjukkan bahawa Kod Alkitab bukanlah sahih. Terdahulu dari itu, kami(dan yang lain) tidak mempertimbangkan Michael Drosnin sebagai seorang pakar penyelidik Kod. Beliau adalah wartawan yang menunjukkan minat dalam Kod Alkitab, menunjukkan(dan merekodkan) bilangan bagi susunan sahih yang dibangunkan oleh yang lain, dan kemudian bercadang untuk membangunkan kod dengan sendiri. Jelasnhya, beliau membuat beberapa ramalan yang tepat berdasarkan kod tersebut, contohnya, pembunuhan kejam Yitzhak Rabin dan pemillihan Benjamin Netanyahu. (Kami tidak mempunyai alasan untuk meragui penyataan ini). Walaubagaimanapun, beliau seterusnya “menjumpai” susunan yang seperti meramal kejadian pada masa depan. Banyak daripada tarikh yang dinamakan berlalu tanpa berlakunya ramalan beliau. Hal ini bukanlah kesilapan Kod Alkitab, namun penyalahgunaan kod. Sebagaiman akan dijelaskan dalam Bahagian 4, kod bukanlah bermaksud kepada kita untuk meramal masa depan, tapi hanya mengesahkan bahawa Tuhan terlebih dahulu mempunyai rencana yang berlaku pada masa lepas kita, tapi ribuan tahun selepas tertulisnya Alkitab. Hal ini mengesahkan bahawa Tuhan memiliki/mewahyukan Alkitab kerana memelihara kod tersebut daripada digunakan sebagai bola Kristal.

Cadangan bantahan #6: Teks Alkitab yang kita ada pada hari ini adalah jauh daripada manuskkrip sebenar. Ia dipenuhi dengan perubahan yang disebabkan daripada kesilapan dalam salinan dan penyalinan bagi sebuah teks pada ribuan tahun. Sejak kod tepat bergantung kepada pemeliharaan teks asal, walaupun ianya kod dalam teks asal yang merekatelah ada sejak dimusnahkan. Walaupun saya tidak menjemput "straw man" ini.Penentangan yang lain berdasarkan kepada kesalahfahaman terhadap mekanisme berlakunya Kod Alkitab. Penentangan ini adalah berdasarkan kepada ketepatan manuskrip Ibrani yang kita miliki hari ini, yang juga merupakan garis berbeza serangan juga. Sebenarnya, terdapat bukti kukuh bahawa Perjanjian Lama , terutamanya Taurat(lima buku Musa), terdiri daripada huruf yang begitu kecil mengandungi kesilapan yang boleh ditentang. Untuk lebih lanjut tentang perkara ini, silakan ke artikel yand ditulis oleh Harold Gans, A Primer on the Torah Codes Controversy for Laymen, dan anda boleh lihat di Appendix A sebuah artikel oleh Rabbi Dovid Lichtman, tentang Ketepatan Tulisan Taurat Kita"The Accuracy Of Our Written Torah".

Untuk mengulang apa yang telah dinyatakan diatas, Skeptik yang menggunakan persetujuan diatas boleh dikatakan hanya menyangkal kesalahfahaman dan mischaracterizations terhadap Kod Alkitab, bukanlah Kod Bible itu sendiri. Hal ini menjurus kepada topik seterusnya: Apakah yang seteusnya ditentang oleh Skeptik.
2. Apakah yang ditentang berterusan oleh Skeptik

Sementara pastinya setiap Skeptik bagi Kod Alkitab, ramai Skeptik menentang sifat sebenar Kod Alkitab dan membentuk golongan "straw man" yang dinyatakan diatas. Jenis tentangan yang lain adalah untuk menyerang Kod Alkitab berdasarkan bukti yang telah dikumpulkan dalam ujian. Suatu artikel yang saya pernah baca dua tahun lalu megutarakan tentangan terhadap buku Michael Drosnin dan kekurangannya.

Artikel tersebut tidak bermaksudkan kerja yang telah diterbitkan di Statistik Sains oleh Witztum, Rips, dan Rosenberg. Jika pembaca tidak pernah diberitahu tentang butir kecil kekunci ini, bagaimanapula untuk dia membuat sesuatu penyataan yang tidak berat sebelah? Sehubungan dengan itu, jika pembaca bagi kritikan artikel tidak menjumpai jenis susunan sebagaimana yang dijumpai dalam laman ini, bagaimanapula untuk dia membuat penyataan pengadilan yang tidak berat sebelah? Oleh itu maka laman ini menghubungkan rangkaian laman yang sama ada mempertahankan mahupun menyerang fenomena Kod Alkitab. Kami tidak bimbang terhdap pembaca untuk memandang dari dua sudut bagi cerita ini.

Bahagian 3: Bentuk Wahyu atau Peluang Jelas?

1. Berapakah peluang jelas yang boleh dijumpai?

Persoalan ini boleh dipecahkan kepada dua hal berbeza, namun persoalan yang berkaitan: (1) Bagaimana asas ELS dalam perkataan tertentu? Dan (2) apakah kriteria membezakan sebuah susunan terdiri daripada bentuk rawak bagi ELS berlaku dengan peluang daripada susunan terdiri daripada pengekodan ELS berbeza?

Jawapan terhadap soalan pertama ialah kes panjang perkataan dan kekerapan perkataan. Penggunaan beberapa contoh Inggeris dapat menjelaskan hal ini. Dalam kebanyakan teks Inggeris, “musical” akan berlaku lebih jarang sebagai ELS kerana ialah tujuh huruf panjang. Dalam membezakan hal ini, “then” akan lebih banyak dijumpai, lebih kerap ELS kerana ianya hanya empat huruf panjang (t,h,e, dan n) adalah merupakan huruf umum. Sebaliknya, 'jazz sebagaimana ELS.Walaupun ianya hanya empat huruf panjang, tiga daripada ayatnya (j, z, dan z) adalah huruf yang tidak biasa muncul.

Hal inilah yang sebenarnya dijumpai. CodeFinder membenarkan sesorang mencari dalam teks yang berbeza, termasuklah edisi Inggeris bagi King James Version Perjanjian Lama dan Perjanjian Baru. (Jenis yang tertentu ini adalah bagi kegunaan pelajaran dan latihan sahaja memandangkan sama ada penerbit perisian CodeFinder atau pegawai dalam laman web ini atau sarjana Kod Alkitab mempercayai kod sah juga boleh dijumpai dalam terjemahan Inggeris bagi teks asal Alkitab.) Untuj menjelaskan hal ini, 'musical' terjumpa hanya sekali sebagai ELS dalam KJVOT langkau jarak bidang dari 2 ke 10,000; 'jazz' dijumpai sebanyak 36 kali sebagai ELS dalam KJVOT langkau jarak julat dari 2 ke 10,000. Walaubagaimanapun, dalam langkau jarak terkecil julat dari 2 ke 10, 'then' idijumpai sebagai sebuah ELS dalam KJVOT sebanyak 1438 kali. Jika seorang mencari 'then' pada julat 2 ke 10,000 kemungkinan lebih kurang 1.4 juta berlaku. Kemudian empat huruf pada 'rock' adalah lebih umum berbanding yang ada pada 'jazz', Cuma kurang lagi berbanding yang ada pada huruf 'then', jadi kita boleh andaikan bahawa kejadian ELS lebih kerap daripada 'jazz' tetapi lebih jarang berbanding 'then'. Inilah apa yang dijumpai. 'Rock' dijumpai sebanyak 11,365 sebagai ELS dalam KJVOT langkau julat jarak antara 2 ke 10,000.

Melihat kepada Ibrani, Taurat mempunyai sebanyak 304,805 huruf. Sebagai had kasar, jika seorang melihat dalam langkau julat jarak bagi 2 ke 10,000, mungkin terdapat 3 juta berlaku ELS bagi tahap jarak tertentu. Jika seorang mengandaikan bahawa setiap 22 huruf Ibrani adalah teragih sama, kemungkinan terdapat 3,000,000,000/(22X22X22X22) = 12,800 berlakunya empat-huruf bagi ELS dalam julat langkau jarak. Kemungkinan ada 3,000,000,000/(22X22X22X22X22X22) = 26 berlakunya enam-huruf bagi julat langkau jarak. Seterusnya mungkin 3,000,000,000/(22X22X22X22X22X22X22X22) = 0.05 berlakunya lapan-huruf dalam langkau julat jarak. Semestinya, bilangan tepat berlakunya kejadian sebuah ELS dalam julat tersebut adalah berbeza, bergantung kepada kekerapan huruf bagi komponen hurufnya. Pun begitu, penghitungan ini adalah penjelasannya dan titik kepada penentuan terpenting dalam kajian Kod Alkitab. Kemunculan perkataan biasa sebagai sebuah ELS dengan sendirinya tanpa ELS lain dlam susunan tersebut tidak membawa maksud apa-apa.

Hal inilah umumnya bagi perkataan dalam lima-huruf atau kurang. Ianya hanya bila ELS bagi ayat berkaitan dijumpai dalam keadaan serupa sesuai dalam perenggan tersebut, adalah mungkin dikodkan secara nyata lebih dari sekadar peluang berlakunya. (Satu contoh bagi panjang y ELS dijumpai dalam perenggan yang serupa ialah dijumpai dalam ‘Yesus ialah NamaKu’ atau 'Yeshua is My name', tujuh-huruf dalam Ibrani, dalam nubuatan mesias pada Yesaya 53.

Grant Jeffrey melaporkan tema ini dan yang lain dijumpai oleh Yacov Rambsel pada Yesaya 53 dalam Bab 7 bukunya yang bertajuk misteri Kod Alkitab atau ‘The Mysterious Bible Codes’, 1998, Word Publishing. Laman web http://www.biblecodecritic.com/ membekalkan jenis analisis statistik bagi tema ini yang dijumpai dalam Yesaya 53 yang berkaitan dengan kematian Yesus, menjumpai bahawa gugusan kod berkaitan penyaliban Yesus adalah mempunyai signifikasi yang tinggi. Untuk analisis bagi berlakunya sebuah ELS 'Yeshua is My name' dalam Tanak Ibrani, lihat in www.angelfire.com/ky/yeshuashmi .

2. Kriteria bagi signifikasi kod

Hal ini membawa kita kepada soalan kedua. Apakah kriteria untuk mengenali susunan yang terdiri daripada jenis rawak ELS berlaku dengan peluang dari sebuah susunan yang terdiri daripada kod tepat ELS?

Terdapat juga persetujuan umum dikalangan sarjana Kod Alkitab bahawa signifikasi atau susunan sahih berkongsi karakter tertentu. Mereka terdiri daripada dua atau lebih perkataan berkaitan yang menunjukkan pengetahuan-hadapan[foreknowledge] oleh Tuhan, dimana perkataan ini adalah keduanya padat dan dalam ketepatan dekat antara satu sama lain dalam susunan dua-dimensi. Sehubungan dengan itu, kedekatan atau near-minimality dalam langkau jarak bagi sebuah ELS dikategorikan sifnifikan. Contoh mudah yang mengandungi dua ELS ditunjukkan dibawah.

Dalam bulatan bujur telur[oval] pada rajah ini menunjukkan 'Mein Kampf' pada 9832 empat langkau jarak terpendek berlaku pada ELS ini dalam Taurat. Sementara dalam kuasa empat berwarna hijau tua menunjukkan 'Hitler' pada -3 langkau jarak, langkau jarak terpendek berlaku terhadap ELS dalam Taurat. Susuna mengandungi 1966 huruf setiap baris. Contoh tersebut dijelaskan pada mukasurat 12 oleh Grant Jeffrey pada bukunya ‘Mysterious Bible Codes’, meskipun beliau tidak menunjukkan susunan sebenar.

Setiap karakteristik ditunjukkan diatas adalah susunan biasa. (1) Dua perkataan adalah jelasnya berkaitan. Adolph Hitler adalah pemilik bagi 'Mein Kampf'. (2) Susunan ini menunjukkan pengetahuan-hadapan[foreknowledge] oleh Tuhan. Apabila Taurat ditulis, siapa tapi Tuhan telahpun mengetahui ribuan tahun kedepan seorang individu yang dinamakan Hitler akan datang dengan kuasa, lebih kurang bahawa dia boleh menulis buku bertajuk 'Mein Kampf'? (3) Dua tema ini adalah padu dalam susunan ini. Perkataan menunjukkan 'Hitler' hanya 3 jarak antara satu sama lain. Perkataan bagi 'Mein Kampf' adalah hanya Sqareroot bagi 29 . (Daripada Teorem Pitagoras, 29 = 5X5 + 2X2.) (4) Dua tema adalah berkait rapat dalam hal kedekatan antara satu sama lain. Mereka hanya berada dua jarak antara satu sama lain. (5) Setiap tema berada pada langkau jarak terdekat [near-minimal] . Berlakunya 'Mein Kampf' ialah empat langkau jarak terdekat satu dalam Taurat, sementara berlakunya 'Hitler' ialah langkau jarak terdekat bagi Taurat.

Sebenarnya, yang sama -3 langkau jarak berlakunya 'Hitler' juga membentuk susunan sempurna dengan langkau jarak kedua terdekat berlakunya (-7009 langkau jarak) bagi 'Mein Kampf' dalam Taurat, sebagaimana yang ditunjukkan dibawah. Susunan tersebut mempunyai panjang sebanyak 1402 huruf setiap baris. Sebagai penerangan lanjut, kedua pasang menjelaskan kecenderungan diantara Kod Alkitab yang telah diketahui oleh penyelidik. Tuhan muncul dalam membina darjah tertentu terhadap lebihan ke dalam kod. Sementara ini tidak benar bagi setiap topik atau kejadian, ianya muncul terutamanya topik penting atau kejadian dijelaskan dengan lebih dari satu susunan. Kerapkali, susunan berlainan berpusat kepada aspek berbeza dalam subjek tertentu. Lebihan ini mungkin jalan Tuhan dalam mengarisbawahi subjek tertentu dan/atau memastikan bahawa susunan tentang subjek ini adlah dijumpai. Kerana analisis statistik menunjukkan signifikasi dua susunan tersebut, lihat Appendix A.

3. Bagaimanakah anda ketahui kod adalah signifikan?

Sebagaimana dijelaskan diatas, kod susunan signifikan ialah yang melalui beberapa kriteria. Walaubagaimanapun, ianya masih membuka banyak persoalan. Bagaimana padunya ELS untuk dijadikan sebagai signifikan? Berapa dekatkah semestinya ELS antara satu sama lain untuk dipertimbangkan signifikan?

Jawapan untuk persoalan ini bergantung kepada perkataan menjurus dan langkau jarak yang terlibat, tapi penyelidik yang telah banyak pengalaman dalam menguji susunan (dalam kedua buku Kitab dan mengawal teks) boleh kerapkali “memerhatikan” sebuah susunan dan mempunyai pemikiran bagus sama ada ianya signifikan atau tidak. Penghujungnya, melaluinya, hanya satu jalan untuk mengetahui bahawa susunan ini signifikan atau tidak adalah melalui analisis statistik, prospek tinggi semestinya melibatkan penghitungan meluas dan komputer mencari kawalan teks dan mengawal ayat. Bagaimanapun, jika seorang menunjukkan bahawa perkataan individu pasangan susunan(seperti satu ditunjukkan diatas) adalah signifikan secara statistik, ini tidak dapat cukup untuk menjelaskan kepada golongan skeptik.

Dia mungkin merujukkan bahawa pasangan tersebut hanyalah tidak lebih dari nasib baik. Persoalan yang lebih sesuai, kemudianya, bukanlah jika susunan tertentu ialah signifikan melainkan sama ada Kod Akitab adalah sahih atau tidak?

Adakah ianya seperti menunjukkan sukan ayat dengan dapatan jenis rawak atau ianya sebuah bukti bahawa Tuhan sememangnya yang menulis Alkitab?

Jika pasangan perkataan terpencil tidak membentuk bukti terhadap kesahihan fenomena Kod Alkitab, apakah penipuan?

Umumnya, bukti datang daripada kumpulan lebih d ata, lebih data yang tidak dapat ditentang lebih objektif oleh golongan Skeptik. (Semestinya, mereka masih bukan objektif untuk menafikannya, tapi itu hanyalah cerita berbeza.) Terdapatnya dua pendekatan untuk mengumpulkan lebih data. Pertama ialah pendekatan yang digunakan oleh Doron Witztum, Eliyahu Rips, dan Yoav Rosenberg (WRR). Jika perkataan terpencil tidak dapat menjelaskan, seterusnya lakaran beberapa eksperimen yang menguji kelas bagi ribuan pasangan perkataan dimana setiap pasangan pada perkataan pertama dan perkataan kedua mempunyai hubungan sama antara satu sama lain.

Kertas kerja yang dimiliki oleh WRR menjelaskan eksperimen ini telahpun diterbitkan pada bulan Ogos 1994 pada isu tentang Jurnal Matematik bagi Sains statistik [mathematical journal Statistical Science] (lihat di laman web ). Sebagai hantaran asli, eksperimen tersebut mencari dalam buku Kejadian bagi ELS beberapa nama (dan beberapa kata nama atau tajuk) bagi 34 orang Rabbi populer dan ELS untuk Ibrani bagi kelahiran dan kematian. Kesemua Rabbi tersebut disahkan dengan peraturan bahawa kemasukan biografinya yang tertera dalam rujukan padat Yahudi yang mengandungi sekurang-kurangnya 3 kolum panjang. Ukuran statistik bagi kebanyakan pasangan perkataan dihitung dan keseluruhan hasil dibandingkan dalam pelbagai kawalan teks. Hasil yang dijumpai adalah sangat signifikan. Para juri menjadi gugup dan mempertanyakan penulis untuk mengadakan sekali lagi ujian sama terhadap set data terbaru, 32 orang Rabbi yang mencatitkan kerja rujukan tertentu ialah daripada 1.5 ke 3 panjang kolum. Hasil yang sangat signifikan juga dijumpai semula. Kemungkinan bagi Kejadian diperolehi dengan peluang umum adalah peluang sebagai pasangan terbaik bagi para Rabbi dan tarikh bagi kelahiran atau kematian sebagaimana kelihatan telah dijumlahkan hanya sekitar 1 dalam 62,500. Ia adalah terbitan terhadap hasil ini yang sangat signifikan dalam jurnal statistik profesional yang mula membentuk kegembiraan meluas terhadap kursus dalam Kod Alkitab. Buku yang laris dengan penulis seperti Grant Jeffrey dan Michael Drosnin membantu menyebarkan kesedaran bagi subjek ini kepada umum, sebagaimana laman web seperti ini dan yang lain yang merangkaikan bahagian pautan ini.

Semenjak kemunculan kertas WRR, sebuah “penyangkalan” terhadap hasil kerja dilakukan oleh penulis Brendan McKay, Dror Bar-Natan, Maya Bar-Hillel, dan Gil Kalai (MBBK) telahpun diterbitkan pada Mei 1999 dalam isu Statistik Sains. MBBK membuat telunjuk dengan mengandaikan pencakaran dalam kaedah dan set data WRR, cakaran yang mana mereka tuntut menolah kewujudan fenomena Kod Alkitab.. tidak lama selepas penerbitan kertas tersebut, laman ini menerbitkan kertas statistik dan Kod Alkitab. Kertas kami mengandungi penyataan berikut, “sebagaimana pemergian statistik, walaupun kertas McKay dapat meyakinkan, kami berpendapat bahawa harus tunggu jawapan daripada WRR, kerana mereka mengatakan bgaimana dashyatnya sebuah kertas yang telah diterbitkan oleh MBBK tersebut." Juga, “seandainya kertas MBBK berjaya menjatuhkan kertas WRR, ini pun tidak akan menjejaskan Kod Alkitab. Alasannya ialah kerana semua jumlah kumpulan ahli statistik ini menyetujui kaedah digunakan. “ Sejak itu, sir Harold Gans, seorang penyelidik kod berprofil tinggi (dan dahulunya seorang Kriptologi bersama pasukan National Security Agency) menulis buku bertajuk A Primer on the Torah Codes Controversy for Laymen dimana beliau menjelaskan maksud yang ditunjukkan oleh MBBK. Dalam pendapat penulis tersebut, Gans berjaya menunjukkan bahawa MBBK bukanlah dengan jayanya menyangkal kerja WRR. Sehubungan dengan itu, Gans menjelaskan lagi tambahan eksperimen Kod Alkitab yang telah di lakukan oleh WRR dan dirinya sendiri yang seterusnya menunjukkan kesignifikan statistik yang begitu tinggi. Lebih dari sekadar menggali kerumitan kertas WRR, ‘penyangkalan’ yang dilakukan oleh MBBK, dan Gans mengatakan, pembaca adalah dijemput untuk menggunakan pautan yang disediakan untuk membaca sumber utama sendiri.

Pendekatan kedua untuk mendapat lebig data ialah pendekatan yang digunakan dalam laman web ini. Jika susunan terdiri daripada hanya dua atau tiga ELS boleh di batalkan sebagai kod minor, sasaran kita ialah menemui contoh kod utama atau susunan terdiri daripada ELS bagi perkataan yang berkaitan. Ini bukanlah untuk mengatakan bahawa kami dalam laman web ini percaya bahawa kod minor dengan hanya dua atau tiga ELS adalah tidak sah. Ianya hanya bahawa kmi tidak percayai mereka menjadi tertentu dipercayai oleh kebanyakan pembaca. Laman ini telah menerbitkan banyak susunan dalam subjek tertentu terdiri daripada ELS bagi perkataan berkaitan tertentu. Laman ini juga menerbitkan kaedah untuk menguji kod utama dan menerbitkan beberapa artikel, Formal Control Experiment Reveals Significant Codes. Dalam artikel ini, beberapa kod utama tertentu telah diuji dan kawalan susunan daripada teks kawalan telah dibina. Kawalan susunan ini telah diperbandingkan dengan susunan sebenar yang dijumpai pada Alkitab dan pengiraan matematik telahpun dilaksanakan (dibawakan kepada beberapa faktor) untuk mengenalpasti kod utama yang mana lebih signifikan. Walaupun beberapa susunan dijumpai sebagai tidak signiifikan, lebih banyak dijumpai adalah signifikan. Adalah penting untuk menyatakan semula bahawa hanya jika kami mengambil pendekatan berbeza terhadap Kod Alkitab daripada yang dilakukan oleh WRR dan ahli-ahlinya tidak bermaksud bahawa kami percaya kerja mereka adalah tidak sah. Kami percaya kerja mereka adalah sah. Walaubagaimanapun, kami juga percaya bahawa pendekatan yang mereka ambil terhadap kod hanya suatu aspek bagi fenomena terbesar, dan inilaj aspek lain kod yang kami cuba dedahkan. Juga, WRR dan yang lain telahpun menulis bagi pendengar sasaran iaitu ahli matematik profesional, sebagai tepat diberi sebagai formaliti dasar penyelidikan mereka. Walaubagaimanapun, kami mencari untuk menemui pendengar luas, menyatakan kepada mereka kenyataan dan keajaiban kod, dan melalui itu, kenyataan dan keajaiban Tuhan kita.

Pendekatan ketiga untuk menganalisis secara statistik kod boleh didapati pada laman http://www.biblecodecritic.com/ . Laman ini dijalankan oleh ahli matematik profesional seperti Ed Sherman dan Dave Swaney. Pendekatan mereka untuk menganalisis kod gugusan ialah pilihan pertama dengan kebanyakan ELS adalah tidak munasabah sebagai fokus tumpuan kod. Analisis bagi semua kebanyakan ELS ialah didasarkan hubungan terhadap fokus tumpuan kod. Jika sebuah kod ELS memotong kod fokus tumpuan, mereka menghitung bahawa kebarangkalian bahawa ianya akan datang semakin dekat kepada kod fokus tumpuan pada teks sebagaimana berlakunya. Gambaran sebenar terhadap hal ini boleh didapati pada buku Mr. Sherman bertajuk "Breakthrough", yang boleh dibeli dan di muatturun dari laman webnya.

Sebagaimana boleh dilihat, terdapat banyak pendekatan berbeza dalam persoalan statistik. Apapun pendekatan digunakan, tetap juga, tujuannya adalah sama: pertama, untuk menguji kesignifikanan susunan individu, tapi yang lebih penting, untuk menunjukkan bahawa fenomena Kod Alkitab adalah nyata, bahawa ianya tidak dapat dijelaskan dengan peluang rawak, dan dengan itulah bahawa Tuhan sememangnya yang menulis Alkitab.


Bahagian 4: Tujuan Kod Alkitab

1. Apakah tujuan Kod Alkitab?

Tujuan Kod Alkitab telahpun dibayangkan dalam bahagian terdahulu, dan sekarang masanya untuk menyatakannya dengan lebih jelas.Penyataan yang cemerlang boleh didapati pada Tujuan bagi Kod Alkitab [The Purpose of the Bible Codes]. "Kod Alkitab disana untuk menunjukkan bahawa Tuhan bagi Alkitab mengazamkan penulisan Kitab, dengan adanya penemuan rujukan nama dan acara/kejadian yang berlaku selepas Alkitab dituliskan, dikodkan dalam teks asli. Kod inilah juga yang menyimpulkan bahawa ianya sebagai tandatangan Tuhan sendiri”.

Dalam konsepsi Kod Alkitab ini apakah pula yang kita lihat dalam Alkitab itu sendiri? Ibrani6:18 memberitahu kita bahawa "adalah mustahil untuk Tuhan menipu" [1]. Yohanes 17:17 menyatakan bahawa firman Tuhan ialah kebenaran". Dengan itu, Tuhan bukanlah mempercanggahkan diriNya sendiri, seterusnya konsepsi sebenar terhadap Kod Alkitab mestilah konsisten dengan Alkitab sebagai ajaran jelas.

Persoalan utama untuk dikemukakan, kemudiannya, ialah sama ada pendekodan ELS adalah konsisten dengan pandangan Alkitabiah terhadap inspirasi Kitab? Pertimbangan bahawa pengekodan ELS ialah mungkin hanya jika Tuhan menginspirasikan Alkitab pada tahap kata demi kata. Jika Tuhan Cuma menginspirasikan pendapat penulis, tapi bukannya dia sebenarnya menulis buku, dan seterusnya ketepatan pengekodan terhadap maklumat dengan menggunakan ELS adalah suatu yang tidak mungkin terjadi.

Pendapat Yahudi tradisional terhadap inspirasi Alkitab adalah bahawa Taurat ditunjukkan dengan perkataan demi perkataan kepada Musa daripada Tuhan, tapi itu Dia hanya menginspirasikan penulis tentang penulisan dan Nabi pada tahap idea, bukannya pada kata demi kata. Oleh itu, pandangan Yahudi terhadap kod adalah bahawa ianya dijumpai pada Taurat, tapi bukannya pada Tanak yang lain. Pendapat Kristian terhadap kod, sebaliknya, percaya bahawa kod sah boleh didapati pada kesemua Tanak (Kitab Yahudi atau Kristian Perjanjian Lama). Merujuk kepada kesemua Tanak, 2 Timotius 3:16 menyatakan bahawa "Kesemua Kitab adalah diinspirasikan oleh Tuhan” ialah theopneustos, bermaksud secara literalnya nafas-Tuhan atau "God-breathed". 2 Petrus 1:20,21 menyatakan " Yang terutama harus kamu ketahui, ialah bahwa nubuat-nubuat dalam Kitab Suci tidak boleh ditafsirkan menurut kehendak sendiri, 21 sebab tidak pernah nubuat dihasilkan oleh kehendak manusia, tetapi oleh dorongan Roh Kudus orang-orang berbicara atas nama Tuhan." Hal ini juga sangat konsisten dengan inspirasi Tuhan terhadap penulis manusia bagi Alkitab pada tahap perkataan demi perkataan, bukan hanya dalam Taurat tetapi juga dalam Tanak yang lain.

Persoalan kedua ialah untuk menanya sama ada isi Susunan Kod Alkitab adalah konsisten dengan bagaimana Tuhan berbicara dalam permukaan teks Alkitab? Pengetahuan depan Tuhan terhadap manusia melalui nubuatan secara umum melalui keseluruhan Alkitab. Satu daripada penyataan jelas tentang hal ini dijumpai pada ayat Yesaya 46:9,10. " Ingatlah hal-hal yang dahulu dari sejak purbakala, bahwasanya Akulah Allah dan tidak ada yang lain, Akulah Allah dan tidak ada yang seperti Aku 9, yang memberitahukan dari mulanya hal yang kemudian dan dari zaman purbakala apa yang belum terlaksana, yang berkata: Keputusan-Ku akan sampai, dan segala kehendak-Ku akan Kulaksanakan. 10' " Ayat ini (dan yang lain) jelasnya menunjukkan bahawa Tuhan sememangnya ada pengetahuan hadapan untuk mengkodkan butiran tentang kejadian hadapan sebagai susunan Kod Alkitab. Sehubungan dengan itu, ianhya juga konsisten dengan bagaimana Tuhan berbicara dalam nubuatan yang lepas.

Dengan termaktubnya konsepsi kami terhadap Kod Alkitab sebenarnya alkitabiah, seorang haruslah memikir tentang kesahihannya. Jika seorang menghantar utusan melalui pesuruh kepada individu yang lain, bagaimanakah untuk penerima tahu bahawa utusan yang diterimanya sebenarnya daripada orang selain daripada penipu yang bercadang untuk menipu? Satu cara ialah melalui pengesahan. Walaupun terdapatnya beberapa maksud pengesahan, satu kaedah ialah untuk menyertakan semua maklumat utusan hanya kepada kedua pengirim dan penerima. Bagaimana hal ini diterjemah kepada situasi berkenaan Kod Alkitab? Dalam kes ini, Tuhan bertindak sebagai pengirim, sementara Alkitab ialah pesanan, dan kita adalah penerima. Apa yang diketahui Tuhan apabila Dia menulis Alkitab ialah menjelaskan kejadian pada masa depan. Apakah yang diketahui oleh kita apabila kita bercadang untuk mencari susunan Kod Alkitab ialah pilihan data daripada masa dahulu kita. Dengan itu dalam kes ini apa yang diketahui kepada kedua pengirim apabila Dia menulis dan penerima apabila dia menguji adalah butiran tentang sejarah diantara apabila Alkitab ditulis dan masa kini. Penemuan susunan kod yang mengandungi butiran bukti merupakan pengesahan bahawa sememangnya Alkitab ditulis oleh Tuhan. Ini menjadikan ia perkara subjek bagi Kod Alkitab, dan kepada pegangan titik ini dapat mengawasi seseorang daripada menyalahgunakan dan menyalahtafsirkan Kod.
2. Bolehkah Kod memberikan amaran kepada kita pada kejadian depan, atau untuk digunakan bagi meramal masa depan?

Jawapan kepada hal ini ialah tidak. Untuk mengetahui mengapa, gunakan prinsip dalam perenggan yang telah dijelaskan. Apa yang akan terjadi pada masa depan hanya diketahui oleh Tuhan, belum lagi oleh kita. Apa yang terjadi masa depan itulah merupakan subjek utama Tuhan untuk dikodkan berkenaan dengannya, tapi bukan dasar untuk kita mencari atau menemui sebuah susunan tentangnya. Untuk mencari susunan dengan butiran masa lepas hanya sebagai pengesahan Tuhan memiliki Alkitab. Untuk mencari susunan dengan beralaskan butiran tentang kejadian masa depan hanya boleh dibuattafsir dengan spekulatif. Dengan itu kita tidak tahu butiran tentang kejadian masa depan, kita tidak boleh tahu apa yang kita temui dalam susunan kod. Itu bermakna kita telah membuat tuntutan ampuh, tapi disana tidak ada jalan untuk tahu sehingga selepas kejadian telah berlaku. Dengan itu kod tidak dapat digunakan untuk meramal masa depan mahupun memberi amaran kepada kita tantang kejadian yang akan datang.

Kod Alkitab juga tidak mengkodkan kemungkinan lain masa depan yang mungkin atau tidak mungkin berlaku. [lihat , Does The Bible Encode Alternate Possible Futures?]. Sehubungan dengan hal yang dinyatakan dalam artikel, seterusnya boleh dinyatakan. Untuk tujuan persetujuan, andaian bahawa Kod Alkitab sebenarnya dikodkan selang masa depan yang mungkin atau tidak mungkin berlaku. Jika seorang menjumpai susunan tentang kemungkian masa depan yang akan berlaku, dan sememangnya ianya berlaku, ini kemungkinan ketakbolehbezaan daripada susunan dimana Tuhan kodkan tentang sebuah kejadian yang Dia tahu akan berlaku. Jika seorang menjumpai bahawa susunan tentang masa depan dan ianya tidak berlaku, ianya ialah ketakbolehbezaandengan jenis rawak yang dijumpai dengan peluang. Ianya datang semula kepada fakta bahawa kod hanya boleh dikatakan sah apabila kita tahu butiran sesuai sebuah kejadian, misalnya apabila sudah berlaku. Dengan itu bukan sahaja idea tentang Tuhan mengekodkan butiran tentang kejadian yang mungkin atau tidak mungkin berlaku secara alkitabiah, ianya juga falsafah tidak dapat dipertahankan.

3. Adakah teologi ajaran tersembunyi atau pesanan?

Jawapan terhadap ini juga tidak dalam soal yang sama. Pengetahuan berhadapan dengan kejadian bersejarah boleh didapati melalui maksud natural selepas sahaja kejadian berlaku. Kenyataa teologi hanya boleh dipelajari melalui wahyu-sendiri Tuhan, misalnya Alkitab. Teologi ajaran tersembunyi atau pesanan ialah satu dengan definisi tidak dalam teks jelas Alkitab. Jika ianya tidak dalam teks jelas bagi Alkitab ianya tidak boleh diketahui oleh kita dengan cara betul, walaupun jika ianya benar. Beberapa contoh harus mencukupi untuk menjelaskan hal ini. Alkitab adalah dihadkan pada ajarannya berhadapan dengan hierarki malaikat. Mari katakan bahawa seorang bercadang untuk mencari sebuah susunan berhadapan dengan hierarki malaikat. Apa yang akan disimpulkan olehnya ialah untuk mencari susunan berhadapan dengan susunan ini mungkin benar, namun tidak ada jalan untuk dia mengetahui bahawa ianya adalah benar. Selain itu, apa yang disimpulkannya daripada susunan kemungkinan salah, tapi tiada terdapat jalan untuk pihak ketiga mengetahui apakah yang salah. Dengan itu maksud natural bermakna tidak mengajarkan kita tentang hirrarki malaikat dan Alkitab mengatakan sangat sedikit tentang perkara bagi subjek ini, susunan itu adalah tidak diterima pakai. Dengan itu tidak boleh digunakan untuk mengesahkan pengetahuan hadapan Tuhan, apapun jenis ELS dia mungkin menjumpai yang hanya bahawa, jenisnya ialah ELS. Ia tidak akan berkelayakan menjadi kod susunan Alkitab yang sah.

Ini hanya dua persoalan yang mungkin dirujukkan. Untuk perbincangan terhadap apa yang dicadangkan tetapi salah”tujuan” kod sila lihat artikel yang dinyatakan diatas, The Purpose of the Bible Codes.
Notakaki Bahagian 4:

[1] Semua kutipan asal Alkitab ialah dari New American Standard Bible, copyright 1960, 1962,
1963, 1968, 1971, 1972, 1973, 1975, 1977, The Lockman Foundation.


Bahagian 5: Kesimpulan

1. Implikasi Kod Alkitab

Kod Alkitab menjawab persoalan tentang kewujudan Tuhan yang sememangnya Benar. Tuhan sememangnya ada. Sehubungan dengan itu, terjumpanya kod dalam Alkitab, jawapan adalah lebih menjurus. Tuhan yang memiliki Alkitab sememangnya wujud. Jika Tuhan Alkitab tidak wujud, dan Alkitab ialah wahyunya terhadap kita, seharusnya kita perlu mengambil pesanan Alkitab sebagai sesuatu yang sangat penting. Kita adalah ciptaanNya dan kita dipertanggungjawabkan terhadap Dia. Apakah implikasi kod ini terhadap pembaca kita? Mereka adalah lipat empat, sebagaimana dinyatakan dalam laman Penyataan Misi disini.
(1) Berkenaan dengan pihak Ateis atau Agnostik, kod ini menjelaskan tidak hanya kewujudan Tuhan, tetapi juga kedashyatanNya, dan menunjukkan bahawa Dialah yang sebenarnya dan Dialah yang sememangnya satu Tuhan. Kita harap daripada sini mereka percaya bahawa mereka memerlukan Penyelamat.
(2) Bagi “agama”, kod memaksa mereka untuk menyesuaikan zon kepada keinginan secara hubungan persendirian dengan Tuhan.
(3) Bagi mereka yang tidak mempercayai bahawa SEMUA Alkitab adalah kebenaran, Kod ini membenarkan mereka tahu apapun yang mereka baca dalam Alkitab ialah benar, kod ini membenarkan mereka tahu bahawa apapun yang mereka baca dalam Alkitab ialah benar, dengan itu menguatkan iman mereka.
(4) Bagi mereka yang sudahpun mempercayai kesemua isi Alkitab, tetapi tidak disuluhkan[diberikan sumber tepat] oleh Kod Alkitab, kita harap bahawa kod ini menguatkan iman mereka terhadap Alkitab, dan menyediakan mereka dengan bukti yang boleh digunakan sebagai saksi kepada mereka yang lain.

2. Rumusan

Penulis disarankan untuk memberikan pandangan sempurna terhadap kenyataan Kod Alkitab dalam kertas ini. Bahagian 1 menjelaskan tentang sebuah equidistant letter sequence (ELS) dan matrik. Bahagian 2 menjelaskan beberapa mischaracterizations dan kesilaptafsiran umum tentang kod yang telah ditimbulkan oleh golongan Skeptik. Bahagian 3 memaparkan kriteria untuk susunan kod Alkitab yang sah dan membincangkan perbezaan diantara ELS rawak berlaku dan kod signifikan. Bahagian 4 menyatakan maksud sebenar Kod Alkitab dan menyangka; sebarang kepalsuan yang dicadangkan terhadap tujuan sebenar kod. Bahagian 5 menjelaskan implikaksi Kod Alkitab dan apa yang dimaksudkan mereka terhadap pembaca individu. Jika kita memberikan pembaca pemahaman lebih baik dan penghormatan terhdap kod dan membantu anda menguatkan iman dalam Tuhan, kemudian kami pertimbangkan bahawa misi kami telah lengkap.

Appendix: Contoh lanjut butiran analisis statistik

Apendik ini menunjukkan butiran analisis statistik terhdap dua susunan Kod Alkitab yang dibentangkan dalam Bahagian 3.2 pada kertas ini. Kedua susunan menunjukkan pasangan bagi 'Mein Kampf' bersama 'Hitler'. Perkataan 'Hitler' dalam setiap susunan adalam keberlakuan yang sama, pada -3 jarak huruf, adalah langkau terpendek terhadap perkataan ini dalam Taurat. Dua kejadian 'Mein Kampf' (pada -7009 jarak huruf dan pada 9832 Jarak huruf) adalah kedua dan keempat langkau jarak terpendek berlakunya perkataan ini dalam Taurat. Adalah diharapkan bahawa contoh ini akan dapat membantu pembaca kepada pemahaman meluas tentang fenomena Kod Alkitab dan kaedah analisis statistik yang digunakan untuk menunjukkan lebih besar pemahaman tentang fenomena Kod Alkitab dan kaedah analisis statistik yang digunakan untuk menunjukkan signifikasi tersebut. Saya terlebih dahulu meminta maaf terhadap istilah teknikal yang akan dijelaskan, tapi pentingnya analisis statistik terhadap kajian Kod Alkitab saya percaya bahawa penting untuk mendalamkan lagi kepada subjek ini.

Pertama ianya perlu untuk mengenal tema yang digunakan oleh Witztum, Rips, dan Rosenberg (WRR) dalam artikel Statistik Sains mereka yang diterbitkan pada tahun 1994. Bagi susunan garis yang diberi panjangnya mereka memperkenalkan tema menggunakan huruf Ibrani delta, yang kita hanya panggil D. Tema ini, D(e,e'), merupakan jumllah tiga kuasa dua jarak: (1) kuasa dua jarak diantara huruf konsekutif bagi ELS e; (2) kuasa dua jarak diantara huruf konsekutif bagi ELS e'; dan (3) minimal kuasa dua jarak diantara huruf bagi e dan a huruf bagi e'. Menandakan 'Mein Kampf' sebagai e dan 'Hitler' sebagai e'. Oleh itu, dengan susunan pertama, kuasa dua jarak ialah 29. Ini ditunjukkan dengan kuasa dua 5 baris dari satu huruf kepada yang lain dan menambah kuasa dua bagi 2 kolum daripada satu huruf kepada yang lain (5X5 + 2X2 = 29). Kedua kuasadua jarak ialah 3X3=9. Kuasa dua ketiga ialah jarak pada 2X2=4. Dengan itu dalam susunan pertama D(e,e') = 29+9+4 = 42. Dalam susunan kedua, kuasadua pertama jaraknya ialah 26 (5X5 + 1X1 = 26).

Kuasa dua jarak yang kedua ialah 3X3=9. Seterusnya kuasadua jarak ialah 18 (3X3 + 3X3 = 18).
Dengan itu pada susunan kedua D(e,e') = 26+9+18 = 53. Perhatian bahawa terkecil D(e,e') ialah bagi pasangan perkataan tertentu, susunan yang lebih baik ialah daripada pasangan perkataan. (ianya mesti eksplisitnya dinyatakan bahawa nilai delta bagi satu pasangan perkataan tidak boleh terus dibandingkan dengan nilai delta bagi pasangan perkataan yang lain. Nilai delta merujuk kepada susunan signifikasi statistik bagi dua perkataan tertentu mungkin merujuk kepada susunan signifikasi statistik bagi dua perkataan berbeza.) Setelah mengetahui nilai D(e,e') bagi dua susunan, kita menanyakan dua persoalan. Apakah kemungkinan berlaku pada langkau jarak terpendek bagi 'Hitler' dalam Taurat yang akan membentuk susunan dengan dua dari empat langkau jarak terpendek yang berlaku bagi 'Mein Kampf' pada Taurat dimana D(e,e') <>

Apabila WRR menjalankan eksperimen mereka, merekaa mengadakan tambahan pengiraan pada delta (e,e') untuk seterusnya mengenal fungsi berlabel mu dan sigma bagi e dan e', dan omega dan c bagi w dan w'. Pengiraan tersebut, yang mana sangat sukar, adalah pelan untuk memperolehi agregat ukuran statistik terhadap keseluruhan data bagi set 32 orang Rabbi (setiapnya dengan nama/gelaran yang berbeza) dan tarikh kelahirannya dan/atau kematian (dengan tiga format standard tarikh bagi menguji setiap satunya). Mereka kemudiannya mengadakan ujian kawalan dalaman dimana hasil agregat bagi kesemua pasangan tepat adalah dibandingkan dengan 999,999 pasangan rawakan berlawanan. (iaitu, dimana kebanyakan nama Rabbi adalah dipasangkan dengan tarikh kelahiran dan/atau kematian mereka yang berbeza). Keadaan ini kemudiannya disusun dari 1 ke 1,000,000 dengan 1 yang berpasangan memberikan hasil terbaik dan 1,000,000 yang berpasangan memberikan hasil yang buruk. Jika fenomena Kod Alkitab tidak muncul, seorang perlu mengandaikan bahawa nama/tarikh tepat berpasangan untuk mengadakan yang tidak baik pada perhitungan nama/tarikh tidak tepat. Walaubagaimanapun, menggunakan empat ukuran statistik yang berbeza, padanan yang tepat pada Kejadian berjarak daripada ke4 terbaik keluar daripada 1,000,000 ke 570 kali keluaran bagi 1,000,000. Dengan apa standard seorang harus gunakan, inilah hasil yang sangat signifikan.
Analisis kami akan menjadi sangat umum, memerlukan hanya fungsi delta, D(e,e'), dengan itu hanya satu pasangan perkataan akan terlibat. Walaubagaimanapun, analisis kita adalah secara konsepnya serupa. Dimana WRR menggunakan nama/tarikh tidak berpadanan, kami akan simpan satu ELS yang konstan dan mengubah susunan atau urutan sesuatu huruf yang lain. Namanya, kami akan simpan empat langkau jarak berlaku dalam Taurat bagi 'Mein Kampf' (ELS e) konstant sementara mencari bagi susunan dengan menggunakan e', dimana e' adalah sebagai ubahan ejan bagi 'Hitler'. Dengan pengubahan huruf bagi perkataan, seorang akan dapat membentuk beberapa “kawalan” ELS dimana menepati kekerapan bagi ujian e' dan "kawalan" e' ELS adalah sama, iaitu D(e,e') bagi ejaan betul dan ubahan ejaan dapat dibezakan terus. Sebagaimana ianya keluar, 5-huruf perkataan dimana setiap ubahahan ejaan berbeza mempunyai 120 ubahan ejaan. (bilangan bagi ubahan ejaan bersamaan dengan “5 pemfaktoran”, yang mana ditulis "5!". 5! = 1X2X3X4X5 = 120.) Walaubagaimanapun, setengah daripada ubahan ejaan hanya permulaan ejaan bagi setengah yang lain. Dengan itu, terdapat hanya 60 " pembalikan –ubahan ejaan bebas". (Sebagai sebuah contoh, abcde dan edcba adalah diandaikan hanya satu " pembalikan –ubahan ejaan bebas" dengan itu abcde pada langkau jarak bagi +n ialah sama sebagai edcba pada langkau jarak bagi -n.) 60 ubahan ejaan ini dilabelkan dengan H1 melalui H60, dimana H1 ialah ejaan tepat bagi 'Hitler' dan H2 melalui H60 adalah kesemua yang lain bagi " pembalikan –ubahan ejaan bebas" terhadap huruf Ibrani dalam 'Hitler'. Mereka ditunjukkan dibawah….

Setiap empat keberlakuan bagi 'Mein Kampf' telah dicarikan menggunakan 60 ubahan ejaan bagi nama 'Hitler' (12 pada satu kali). Dengan itu kita hanya berminat dalam kes dimana D(e,e') < 8x8="64.">Kampf', D(e,H1) = 42 dan D(e,H1) = 53.

Hal ini membenarkan kita untuk menghitung jawapan kepada persoalan yang terlebih dahulu kita tanyakan. Apakah kemungkinan bahawa langkau jarak terpendek berlaku bagi 'Hitler' dalam Taurat akan membentuk susunan dengan dua daripada empat langkau jarak terpendek berlaku bagi 'Mein Kampf' dalam Taurat dimana D(e,e') <>'Mein Kampf', P = (3/60)(3/60) = 1/400. Dengan kata lain, kebarangkalian bahawa ini akan berlaku dengan peluang hanyalah 1 keluaran bagi 400, atau 0.25%. Sebagaimana yang kita boleh lihat, bukti terhadap dua susunan dibawa bersama ialah lebih besar daripada bukti yang sama ada dipertimbangkan dengan sendirinya.

Sebenarnya, penyataan yang dijelaskan diatas bagi kebarangkalian sebenar, bagi paradigma WRR memerlukan kita mempertimbangkan satu faktor yang lain, iaitu bidang bagi minimaliti kata 'Mein Kampf' dan juga 'Hitler' (H1), sebagaimana juga H2 melalui H60. Iaitu "bidang bagi minimaliti" (w) ialah hanya pecahan teks (dalam kes ini, ialah Taurat) dimana keberlakuan tertentu bagi ELS adalah langkau jarak terpendek. Dengan itu, langkau jarak terpendek berlakunya sebuah ELS akan mempunyai bidang bagi minimaliti bagi 1 (w = 1), dimana langkau jarak terpanjang bagi ELS yang sama berlaku akan mempunyai bidang minimaliti kurang daripada 1 (w <>

Maka apabila 'Hitler' (H1) pada -3 langkau jarak ialah minimal bagi keseluruhan Taurat, w(H1) = 1. Dengan itu, D(e,H1)/w(H1) = D(e,H1) = 42 bagi satu kes dan 53 bagi kes yang lain. Keberlakuan bagi H21 yang menghasilkan D(e,H21) = 29 adalah minimal bagi keseluruhan Taurat dan dengan itu w(H21) = 1. Maka D(e,H21)/w(H21) ialah masih 29, dan masih tahap baik. Walaubagaimanapun, keberlakuan bagi H17 yang memberikan D(e,H17) = 35 adalah lebih kecil bagi bidang minimaliti, hanya 493 bagi 304,805 huruf pada Taurat. (Hal ini adalah kerana ianya dijumpai dalam perenggan yang diulangi keduanya beberapa ayat sebelumnya dan beberapa ayat selepasnya.) Dengan itu dalam ke ini w(H21) = 0.00162 and D(e,H21)/w(H21) = 21,640. Apa yang kedua baik apabila bidang minimaliti tidak dipertimbangkan adalah jauh daripada kedua terbaik apabila minimaliti bidang dipertimbangkan. Hal ini akan membuatkan H1 adalah pilihan ke2 baik dalam perspektif ini dan P adalah (2/60)(2/60) = 1 peluang keluar bagi 900.

Dua perenggan yang telah dirujukkan menjelaskan babagaimana “bidang bagi minimaliti” dibawa kepada pertimbangan apabila mengadakan analisis statistik. Contoh ini juga menjelaskan bagaimana hal ini kadangkala memberikan hasil kukuh apabila dibandingkan dengan hasil yang tidak menggunakan bidang bagi minimaliti. Ini selebihnya contoh lanjut, melaluinya, dengan pembiakan[penambahan] perkataan berulangan hanya beberapa ayat bahagian berlaku dan dibawa pada suatu masa. Dengan itu dalam kebanyakan situasi penggunaan bidang minimaliti akan memberikan hasil sahih. Dalam kebanyakan kejadian, berkenaan dengan samaada seorang menerima kebarangkalian bagi 1 keluaran bagi 900 atau 1 keluaran bagi 400, buktinya ialah lebih kuat berbanding jika ianya berlaku dengan peluang rawak, Tuhan dengan telitinya mengkodkan pasangan tersebut.

Sebagaimana dinyatakan dalam perenggan pengenalan, diharapkan bahawa contoh butiran ini membantu pembaca kepada kedua pemahaman terhadap fenomena Kod Alkitab sebagaimana dijalankan kaedah analisis statistik yang digunakan untuk menunjukkan kesignifikanan tersebut. Jika sudah diselesaikan ini, maka appendix ini telah menjalankan tujuannya.

Jika pembaca masih belum juga memahami pemahaman lebih lanjut diperlukan dengan membaca menggunakan bahasa Inggeris pada laman web http://www.biblecodedigest.com


Labels:

0 Komen: